Sprogdag 02

Samarbejdspartnere

AC Hydrualic

AC Hydraulic blev grundlagt i Viborg og har siden 1958 produceret og solgt alle deres lifte og kraner fra deres lokaler på Fanøvej. Ca. 90% af omsætniger går til eksport, og de sælger løfteudstyr til mere end 50 lande verden over. Så det er bestem en af de større virksomheder i Viborg.

Vi er så heldige på Viborg Katedralskole, at have AC Hydraulic som samarbejdspartner. Deres store eksportmarked i tyskland, giver vores elever et indblik i, hvordan tysk sprog og kulturforståelse er en kernekompetence ude i virksomhederne.

AC Hyrualic (1)
AC Hydraulic LOGO Bred (2)
AC Hydralic 1 (2)

F&H group

F&H Group A/S er Skandinaviens førende multi brandhouse inden for ’Kitchen Living Dining’. Sortimentet byder på mere end 13.000 forskellige varer og de har kontorer i både Viborg, Oslo, Stockholm, Berlin, New York og Guangchou (Kina).

F&H Groups historie startede i Viborg i 1945 og har stadig deres hovedsæde på Gl. Skivevej.

Det er en fornøjelse for vores elever på Viborg Katedralskole, at opleve historien udspille sig lige ved siden af skolen, og mærke hvordan sprog og kultur hjælper virksomheder som F&H Group A/S med at vokse helt ud over landets grænser.

F&Amp;H(1)
FH Group
F&Amp;H(2)

Nørhaven

Nørhaven har eksisteret i over 50 år og leverer årligt op til 30 millioner bøger og hæfter til forlag, virksomheder og organisationer i Norden og Nordeuropa. De er Danmarks eneste industrielle bogproducent og eksporterer omkring 85% af deres produktion - primært til Tyskland.

Vores elever blev virkelig imponeret over at se produktionen og lære om værdien af at mestre tysk sprog og kultur, hos en så stor eksportvirksomhed. Vi hos Viborg Katedralskole er heldige at have sådan en spændende samarbejdspartner.

Sprogdag 28 Kopi (1)
Nørhaven (1) (2)
Norhaven Logo M Txt (5)

Samson Agro

Samson Agro er en moderne og innovativ lokal fabrikant af landbrugsmaskiner. De startede i små lokaler i Tange og har stadig hele deres administration og produktion liggende i Viborg. I løbet af de seneste 80 år, har de udvidet deres marked og har nu kunder over hele kloden.

Vi er så glade for, at samarbejde med Samson Agro om at lære eleverne på Viborg Katedralskole værdien af sprog og kultur, når man som global virksomhed skal afsætte sine varer i mange andre og fremmedartede lande.

Samson(2)
Sprogdag 05 (2)
Sprogdag 01

Skovgaard Museet

Skovgaard Museet er et kunstmuseum i Viborg, der primært fokuserer på værker af Skovgaard-familien, især P.C. Skovgaard. Museet tilbyder en unik indsigt i dansk guldalderkunst og arrangerer forskellige udstillinger og workshops.

Skovgaard Museet i Viborg blev grundlagt på baggrund af Joakim Skovgaards fresker i Domkirken, som udgør museets fundament.

Viborg Katedralskole og Skovgaard Museet samarbejder om at udvikle elevernes faglighed og kompetencer gennem mange forskellige tværfaglige projekter med fokus på museets samling. Dette booster den kreative tænkning og de praktiske færdigheder, i fag som billedkunst, dansk og kemi.

Ikke Navngivet 1 (1)
MG 0159[17] (2)
326403812 1228441794437615 8656114973052583213 N (1)

Tefcold

Tefcold Group er en stor international koncern, som blev grundlagt i Viborg i 1987, hvor de også stadig har hovedkontor. Deres køle- og fryseløsninger sælges til både distributører og virksomheder i ca. 100 lande med fokus på Europa. Gennem de sidste 35 år har deres virksomhed vokset støt gennem fokus på udvidelse ud over Danmarks grænser.

At have sådan en succesfuld virksomhed som nabo er en gave, når de så velvilligt åbner deres døre for vores elever, og viser hvordan blandet andet det tyske sprog og kulturforståelse, bidrager til deres virksomhed.

Billede (2)
Billede (2) 2